Thursday, 23 April 2015

Pendaki Gunung Merana Diganggu Hantu Jerangkung Kerana Buang Sampah Di Hutan


Isu pendaki gunung / penggemar aktiviti rekreasi yang tidak bertanggungjawab membuang sampah di hutan ni dah lama diperkatakan..

Dah berbuih mulut pendaki2 gunung yang berkempen tentang hal ini.. namun, saban bulan, saban tahun isu ini nampaknya semakin serius...

Malam tadi aku jumpa kawan, seorang pendaki gunung yang baru saja masuk/mendaki Gunung Semangkuk, gunung yang tertinggi di Selangor, gunung yang menyimpan banyak kenangan2 indah aku...

Menurut pemberitaan kawan aku ni, di kemsite Sungai Merah, (kawasan berkhemah sebelum menuju ke puncak Gunung Semangkuk ) dah banyak sampah... Musibah apakah ini?

Ramai yang tanya aku macamana nak pergi Gunung Semangkuk, dan aku percaya, ada ramai lagi pendaki2 gunung / penggemar aktiviti rekreasi yang teringin untuk menjejakkan kaki di Puncak Gunung Semangkuk...

Ada pendaki2 yang berjaya meneroka, merentis jalan2 ke puncak2 gunung yang baru, gunung2 yang tak pernah di jejaki orang sebelum ni, dan pendaki2 ini tidak bersedia untuk berkongsi log /info gunung2 tersebut, kerana mereka khuatir, jika gunung2 ini di popularkan, maka akan ada pendaki2 yang tidak bertanggung jawab mengotorkan kawasan tersebut, membuang sampah, merosakkan trail, merosakkan / menebang pokok sesuka hati tanpa keperluan. Lama kelamaan keindahan gunung2 ini musnah oleh tangan2 manusia yang tidak bertanggungjawab.

Contoh yang paling terkini ialah Gunung Irau, di Cameron Highland.. trail nya semakin rosak, sampah di buang sesuka hati...

Benarlah kata2 seorang pendaki gunung, "Gunung2 ni kalau nak musnah tak perlu tunggu jentolak, manusia2 tak bertanggungjawab yang masuk/mendaki gunung tu sendiri yang akan memusnahkan gunung2 tersebut, sedikit demi sedikit"

Korang tahu tak "Penghuni" Gunung Semangkuk tu macamana? pernah tengok? pernah nampak? Bukan aku nak menakut2kan tapi nasihat aku, jangan buang sampah tak tentu pasal dalam hutan... kita tak jangka apa mudharatnya pada diri nanti... mudharat pada alam sekitar tu dah tentu2 dah...

Seboleh2nya sebelum nak masuk hutan kita dah sediakan satu beg plastik khas untuk sampah2 yang kita nak bawak keluar nanti. Kita kena latih disiplinkan diri kita.

"Errmmm... abis, mana cerita pendaki kena ganggu hantu tu?", tanya pembaca2 yang budiman sekelian...

Nanti den sambung laa cito tu... tajuk cito kono power sikit... biar ramai oghang nak baco... :-D

nanti den sambung lagi ya...