Thursday 25 April 2013

Pendakian Gunung Semangkok - Part 2

Sambungan dari kisah yang lalu...

Tepat jam 2 petang, kami berempat bergerak turun dari Puncak Gunung Twin Peak menyusuri trek ke Gunung Semangkok. Check Point kami selepas ini adalah satu kawasan yang saya difahamkan adanya sumber air. Berpandukan dengan pengalaman yang kami ada, berbekalkan dengan bantuan alat GPS, akhirnya tepat jam 3.25 minit petang, kami sampai di satu kawasan yang ada ditandakan dengan signboard "waterpoint". Namun, setelah hampir 10 minit mencari, kami tidak berjumpa dengan "waterpoint" tersebut, ini adalah kerana denai yang ada telah dilitupi dengan pokok2 dan semak samun.
Selepas hampir satu setengah jam mendaki, kita akan bertemu dengan kawasan ini.
 Oleh kerana kami tidak mahu membuang masa, kami meneruskan perjalanan menuju ke check point seterusnya, iaitu Kem Sungai Merah. Kami bercadang untuk berhenti di Kem Sungai Merah dan berkhemah di situ. Ini adalah kerana, menurut maklumat yang saya dapat, di kem sungai merah, adanya anak sungai. Ini memudahkan kami untuk memasak, mengambil air untuk minuman dan mandi.

Tiba di satu kawasan yang agak curam, kelihatan ada tali yang di ikat di pangkal pokok hingga ke bawah curam. Kami melalui kawasan yang agak licin itu sambil berborak2. Entah mengapa ketika itu saya agak leka dan tidak berhati2, tiba2 saya tergelincir ke bawah curam, dan kepala saya terhantuk ke batang pokok, "Berdentum!!!"... kuat sungguh bunyi kepala saya terhantuk ke pokok. Saya terdiam sebentar, rakan2 yang lain tergamam melihat keadaan saya sebegitu. Ketika itu saya seolah2 menanti apakah yang akan berlaku seterusnya.. adakah saya akan pengsan... adakah darah meleleh dari kepala saya..??? Semua itu bermain dalam fikiran.
Saya tergelincir dan kepala terhantuk dibatang pokok ini
Perlahan2 saya meraba bahagian kepala yang terhantuk itu, merasa kalau2 ada darah yang mengalir. "Errmm... takde darah pun".. kata saya dalam hati. Saya cuba merasakan batang pokok tersebut dengan tangan, saya dapat rasakan, ada akar2 halus yang berduri melilit pokok tersebut.. sungguh tajam.

Saya cuba bangun, tapi tidak mampu bergerak. Ini adalah kerana saya memikul beg yang besar dan agak berat. Zainul datang menghulurkan tangan membantu saya untuk bangun. Setelah beberapa ketika, saya bersedia untuk menyambung kembali perjalanan. Terasa leher dan kepala saya agak pedih, kerana luka akibat terhantuk pada pokok yang berduri tadi. Lantas Hafiz membantu menyapukan minyak ke leher dan kepala saya untuk menghentikan darah yang baru hendak mengalir. Alhamdulillah, tiada kecederaan serius. Harap2 saya tidak mengalami gegaran otak akibat terhantuk tadi... :-)

Kami menyambung perjalanan dan akhirnya, lebih kurang jam 5.15 petang kami berjaya sampai di Kem Sungai Merah. Tidak dapat saya gambarkan bagaimana gembiranya perasaan kami ketika itu. Tibanya kami di sini bermakna separuh dari misi kami sudah berjaya untuk menjejakkan kaki ke Puncak Gunung Semangkok.
Tiba di Kem Sungai Merah
Kem Sungai Merah ini ada ditanda dengan signboard. Tempatnya agak luas, boleh memuatkan dalam 15 orang dalam keadaan yang agak selesa. Cuma ada beberapa tempat yang ada banyak akar kayu, yang menyebabkan anda sakit badan dan tak berapa selesa bila nak tidur nanti.

Berhampiran dengan campsite, ada sungai kecil yang sangat selesa untuk mandi, mengambil air minuman, memasak dan sebagainya.

Tanpa membuangkan masa, kami memasang fly sheet dan membentang ground sheet, sebagai tempat berteduh. Kami tidak membawa khemah, kerana hendak mengelakkan membawa barang2 yang terlalu berat. Perlu diambil perhatian, kem sungai merah ini ada banyak nyamuk dan agas, jadi seeloknya anda bawa ubat nyamuk untuk mengelakkan serangan nyamuk yang bertalu2, yang akan membuatkan anda tak senang duduk. Di malam hari dan di awal pagi, kawasan ini agak sejuk, oleh itu, sekiranya anda ke sini, bawalah sleeping bag atau baju sejuk untuk mengelakkan anda terketar2 kesejukan.

Malam itu kami tidur awal, kerana bercadang untuk bangun seawal 4.30 pagi esok. Kami bercadang untuk memulakan pendakian ke Puncak Gunung Semangkok awal2 pagi. Ini adalah kerana, kami benar2 tidak pasti berapa lamakah masa yang akan kami ambil untuk sampai ke puncak. Mahu atau tidak, kami perlu keluar dari hutan tersebut esok juga, kerana kebetulan Hafiz perlu menduduki peperiksaan kolej pada hari Isnin.

Kerana keletihan akibat pendakian siang tadi, kami semua tidur dengan sangat lena...

Tiba2 saya terjaga, kelihatan jam menunjukkan baru pukul 2 pagi. Entah mengapa mata ini terasa segar dan tak mahu tidur lagi, ditambah pula dengan kedinginan awal pagi yang begitu sejuk sehingga menembusi sleeping bag. Kebetulan pula, saya terlupa nak bawa jaket, menahan sejuk laa saya kali ini.

Saya buat2 berdehem dengan harapan kawan2 yang lain akan terjaga. Kelihatan Hafiz memusing2kan kedudukan badannya untuk mencari pembaringan yang selesa dan bebas dari refleksologi percuma akar2 kayu.

"Hafiz, saya tak boleh tidur laa, mata dah tak mengantuk, jom laa kita bergerak ke puncak sekarang", pujuk saya kepada Hafiz yang sudah menunjukkan tanda2 sedar dari tidur.

"Haaa?.. awal lagi ni...", jawab Hafiz dalam keadaan mamai, lantas terus melenyapkan kesedarannya, kembali ke alam tidur. Errmmm... saya jugak yang termangu sorang2.. Oleh kerana tidak tahan dengan suhu yang begitu sejuk, saya mengambil beg plastik hitam yang memang saya bawa sentiasa pada setiap pendakian. Lantas, saya sarungkan beg plastik itu ke kaki hingga ke paras dada... Alhamdulillah, barulah rasa selesa dan kurang sejuk. Apa lagi... saya pun sambung kembali tidur...

Bersambung...