Tuesday 13 September 2016

Kuala Tahan - Air Terjun 4 Step - Puncak Gunung Tahan - Merapoh (Part 3)


Pendakian Hari Ketiga - Kem Putih --> Kem Teku

- Ok, hari ketiga destinasi kami adalah bermalam di kem teku. Hari ni kami akan banyak main air, kami banyak melintas sungai, dari paras betis sampai paras pinggang.



- Macam biasa, setiap kali jumpa sungai aku mesti mandi. Tu kira menyempurnakan perjalanan ke kem teku.. ingat pesan aku... puncak gunung tu tak kira destinasi... destinasi sebenar adalah perjalanan/pendakian/journey kita dalam ekspedisi ni.. jadi hayatilah sebaik2nya...
- aku rasa, perjalanan dari kem putih ke kem teku kali ni singkat je... kami banyak rehat... rupa2nya guide ada ikut jalan lain... dan baru aku tahu ada banyak jalan sebenarnya... jalan paling singkat pun ada...

- sampai di kem teku aku setup khemah, mandi2, masak2.. solat.. dll..

- malam tu dalam jam 12.30 tengah malam, suasana dah senyap sunyi, semua orang dah tidur rasanya...

tiba2 kedengaran satu hentaman kuat di atas khemah aku, bunyi macam dahan jatuh pun ada... musibah apa kah ini...

hujan renyai2 pula di luar tu... nak tak nak aku keluar dari khemah nak tengok apa benda tu..

 
Astaghfirullah... rupa2nya besi khemah aku patah... errmm.. bertenang.. bertenang.. aku cuba mengawal keadaan dengan khemah yang dah senget sebelah tu..

aku teringat aku ada bawa emergency kit (besi khemah dalam panjang sejengkal) jika besi khemah patah, syukur lah aku gunakan emergency kit tu untuk sambungkan dua besi yang patah tu.
selesai masalah.. aku masuk tidur.. zzz..zzz..zzz..

..bersambung...